وزیر ارشاد، حج و اوقاف طی کنفرانس خبری سهمیه و مصارف حجاج سال روان را اعلان نمودند

bakhshi_admin
چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۸ - ۱۰:۴۰
کنفرانس مطبوعاتی

سه شنبه ۱۶ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هـ ق (۷ حمل ۱۴۰۳ هـ ش)

کابل، افغانستان: امروز وزیر ارشاد، حج و اوقاف طی کنفرانس خبری که در مرکز رسانه های حکومت، دایر گردیده بود سهمیه حج سال ۱۴۴۵ هـ ق برابر با ۱۴۰۳ هـ ش را (30000) سی هزار تن حاجی و مصارف ادای فریضه حج، فی نفر حاجی را(3865.98) سه هزارو هشتصدو شصت و پنج دالر عشاریه نودو هشت سنت معادل (277006.74) دوصدو هفتادوهفت هزارو شش عشاریه هفتادو چهار افغانی اعلان نمود.

در این کنفرانس شیخ الحدیث سرمحقق دکتور مولوی نور محمد ثاقب وزیر ارشاد، حج و اوقاف، شیخ الحدیث مولوی زرمحمد حقانی معین مسلکی، شیخ مولوی عزیز الرحمن منصور معین عرفان و اماکن دینی، مولوی عارف الله عارف معین اداری و مالی و تعدادی از رؤسای این وزارتخانه حضور داشتند.

...کنفرانس با تلاوت آیات مبارکه قرآن کریم آغاز شد، در ادامه وزیر ارشاد، حج و اوقاف، ضمن خیر مقدم گفتن به اشتراک کننده ها و نماینده های رسانه ها در خصوص پروسه حج معلومات مفصلی را ارایه نموده

افزود که وزارت ارشاد، حج و اوقاف به توفیق و نصرت الله متعال و با همکاری ارگان های ذیربط امارتی توانسته است که مطابق سهمیه ای سال ۱۴۴۵ هـ ق مطابق سال ۱۴۰۲ هـ ش عربستان سعودی، به هدف انتقال و برگشت حجاج به حرمین شریفین در داخل و خارج از کشور اقدامات مفید، ارزنده و فعالیت های به موقع و ضروری را روی دست دارد که برخی از آنها نهایی شده و برخی دیگر در مرحله اجرا می باشد که در ذیل به برخی از فعالیت های مهم اشاره می شود:

1- اخذ (30) سی هزار سهمیه حج و درخواست سهمیه بیشتر مطابق نفوس فعلی افغانستان از عربستان سعودی.

2-توزیع سهمیه تعیین شده به صورت شفاف و عادلانه بین متقاضیان حج در سراسر کشور.

3-در سال جاری ۱۴۴۵ هـ ق علاوه بر سایر ابتکارات در پروسه حج، روند ثبت نام متقاضیان جدید در سراسر کشور با موفقیت انجام گردید.

4- علاوه بر سهمیه عام حجاج امسال برای مجاهدین، ادارات دولتی (امارتی)، ورثه شهداء، مهاجرین ایران و پاکستان و سایر کشورها نیز به صورت جداگانه سهمیه تعیین شده است.

5- به منظور راهنمایی و آموزش مناسک حج برای حجاج، آنعده از علمای کرام که در امتحان سال گذشته شرکت کرده بودند، بادرنظرداشت اخذ نمرات عالی تحت نظر کمیته باصلاحیت کامیاب و برابر با معیارها و شرایط به حیث معلمین حجاج انتخاب گردیدند.

6-  از طرف شیوخ، علمای کرام و استاتید مجرب و مسلکی سیمینار های آموزشی در رابطه به تمام بخش های پروسه حج برای معلمین حجاج راه اندازی گردیده است.

7-به منظور انتقال و برگشت حجاج به عربستان قرارداد با شرکت های هوایی آریانا افغان و کام ایر عقد گردید.

8-کتاب راهنمای حج مطابق فقه حنفی به گونه آسان، مختصر، مدلل، جامع و مشتمل بر اصطلاحات مهم مربوط به حج و معرفی اماکن متبرکه  به زبان های پشتو و دری تجدید چاپ یافته است.

9-جهت تنظیم و مدیریت بهتر پروسه حج و ایجاد سهولت برای حجاج در هر بخش کاری طرزالعمل جداگانه یی ترتیب و آماده گردیده است.

10-هیئت اعزامی وزارت ارشاد، حج و اوقاف در عربستان سعودی قراردادهای سکن، غذا، ترانسپورت و سایر امور اجرایی حج را به موقع عقد نموده اند.

11-به اجاره گرفتن عماره ها در نزدیکی حرم شریف در نقطه مهم و مرکزی مکه مکرمه وهمچنین به اجاره گرفتن عماره ها در نقاط مرکزی حرم شریف مدینه منوره.

وزیر محترم ارشاد، حج واوقاف گفت: رهبری این وزارت همواره تلاش و کوشش نموده است تا با توجه به وضعیت اقتصادی حجاج با هزینه های کم و مناسب امکانات و تسهیلات لازم را مهیا و سهولت های بیشتری را فراهم سازد. و مسئولین این وزارت خدمت به حجاج را وظیفه دینی و وجیبه خویش دانسته و برای انجام آن گام های عملی را برداشته اند.

 به همین اساس بعد از غور و دقت زیاد مصارف اضافی حج حذف و توانستیم که امسال مصارف فی نفر حاجی را به قسم ذیل تعیین و اعلان نمایم:

هزینه حج امسال برای فی نفر (3,865.98) دالر آمریکایی که معادل (277006.74) افغانی می شود. برای حجاج اهل تشیع با اختلاف پنجاه (50) دالر مصرف فی نفر (3915.98) دالر امریکایی معادل (280589.36) افغانی می شود

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۹:۴۲
Background image

وزیر ارشاد، حج و اوقاف با تعدادی از شخصیت های علمی و فرهنگی افغان های خارج از کشور دیدار و گفتگو کرد

چهارشنبه ۸ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری (۲۹ حمال ۱۴۰۳ هجری قمری)

شیخ‌الحدیث سرمحقق دکتور مولوی نور محمد ثاقب وزیر محترم ارشاد، حج و اوقاف، در دفترکار خود با تعدادی از شخصیت های علمی و فرهنگی. . .

شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۸ - ۱۱:۱۲
Background image

از سوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف دوره های ترجمه و تفسیر قرآنکریم در(۲۶۰) مرکز بزرگ نظامی مع الخیر اختتام یافت

پنجشنبه ۲۵ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هـ ق (۱۶ حمل ۱۴۰۳ هـ ش)

به اساس حکم مقام عالی ریاست الوزرا امارت اسلامی افغانستان تحت رهبری وزارت ارشاد، حج و اوقاف در (۲۶۰)مرکز بزرگ نظامی و رادیو. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۸ - ۱۰:۴۰
Background image

وزیر ارشاد، حج و اوقاف طی کنفرانس خبری سهمیه و مصارف حجاج سال روان را اعلان نمودند

سه شنبه ۱۶ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هـ ق (۷ حمل ۱۴۰۳ هـ ش)

کابل، افغانستان: امروز وزیر ارشاد، حج و اوقاف طی کنفرانس خبری که در مرکز رسانه های حکومت، دایر گردیده بود سهمیه حج سال ۱۴۴۵ هـ ق. . .

BACK TO NEWS