مطالبه توقف جنگ در ماه مبارک رمضان در افغانستان از جانب اتحاد جهانی علمای اسلام

bakhshi_admin
چهارشنبه ۱۴۰۰/۲/۱ - ۱۰:۱۰
فتوا

اتحاد جهانی علماء اسلام از حکومت افغانستان وتحریک طالبان خواستار توقف جنگ به ویژه در ماه پر فیض رمضان گردید.

اتحاد جهانی علماء اسلام، آنچه دربسا کشور های اسلامی از تفرقه، تشتت، قتل و کشتار یکدیگر و منازعه ای که باعث تضعیف، عقب ماندگی و زمینه ساز میدان جنگ های نیابتی شده و همچنان منجر به طمع و چشم دوختن بر ثروت ها وسرمایه های شان و حتی بازگشت اشغال با استفاده از سرمایه و امکانات آن ها و افزایش آثار و پیامد های ویرانگر در کشور های مورد مناقشه و مردم مسلمان در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فقر، بیکاری، گسترش جهل و نادانی و امراض وبیماری ها، به گونه بی سابقه ای گردیده چنانچه  نمونه آن را در سوریه، یمن و دیگر کشور ها مشاهده میکنیم را دنبال و پیگیری می نماید.

از جمله این اختلاف درد آور، جنگ در کشور دوست و برادر افغانستان (سرزمین دانش، فقه وتمدن) جایی که از چندین دهه بدین سو جنگ و در گیری در آن افرو خته و شعله ور است، و مردم شریف آن لذت گوارای امنیت کامل و اهداف جهادی را که منتج به اخراج اشغال گران روسی گردید بهرمند نشدند، سپس اوضاع بدتر شد و جنگ در افغانستان با ورد امریکا و متحدین آن، شعله ور گردید وتوسعه یافت، طوریکه روند و شمار کشته شدگان و مجروحین در دوران سالهای جنگ، به اساس آمارهای جهانی افزایش یافت .

با توجه به این حالت دردناک، ریاست، دبیرخانه و اعضاء اتحاد جهانی علماء اسلام امور ذیل را به حکومت افغانستان وتحریک طالبان پیشکش مینماید:

1 – بخاطر الله متعال شما را به توقف جنگ وقتال به خصوص در ماه مبارک رمضان که ماه روزه، قیام، قرآن ولیلة القدر است فرا میخواند، تا مردم  افغانستان بتوانند شعائر روزه ایشانرا در امنیت و آرامش انجام دهند .

2-  توقف جنگ وکشتار در میان مسلمانان را مطالبه میکند، چون جنگ افغانستان تنها مردم آنرا نابود میسازد . گناه کسی که مؤمن را عمدا به قتل میرساند از هیچ کسی پوشیده نیست . خداوند متعال میفرماید: وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا  [النساء : 93]

ترجمه هرکس عمداً مومن را بکشد پس جزای او جهنم است که جاودانه در آن می ماند و خداوند بر او خشم می گیرد و لعنتش می کند و برای او عذابی عظیم آماده ساخته است.

 دلایل شرعی دال بر آنست که قتل مومن بدون حق از برزگترین جرایم است، تاجائیکه اگر کسی یک شخص را بدون حق به قتل برساند، مانند آنست که همه مردم  را بقتل رسانیده است. خداوند متعال میفرماید: ( مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا) (المائده 32)

ترجمه: هر کس را به غیر عوض کسی، یا به غیر فساد در روی زمین بکشد چنان است که همه مردم را کشته باشد و هر کس، کسی را زنده بدارد، پس چنان است که همه مردم را زنده داشت است

و پیغمبر علیه الصلاه والسلام میفرماید : لنْ یَزَالَ الْمُؤْمِنُ فِی فُسْحَة فِی دِینِهِ مَالم یُصِبْ دَمًا حَرَامًا. (صحیح البخاری)(9/2)

ترجمه: مومن همواره در وسعت وگستردگی دین خویش قرار دارد تا آنکه خون حرامی نریزد.

بنابر این بخاطر خدا و بخاطر حرمت خونها وحرمت ماه مبارک رمضان شما را به توقف جنگ وکشتار به خصوص در این ماه فضیلت فرا میخوانیم.

 3 -  اتحاد جهانی علماء اسلام تحقق صلح شامل و عادلانه را بر مبنای قرآن وسنت و مراجعه به آرای علمای ربانی امت اسلامی، از هردو طرف مطالبه مینماید. چنانچه خدواند امر نموده است :  (وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُوْلِي الأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ) النساء:83

ترجمه: « و چون خبری ایمنی، یا وحشت به آنان برسد، انتشارش می دهند حال آن که اگر آن را به سوی پیامبر و به سوی اولی الامر خویش ارجاع می کردند» آن گاه اهل استنباط ایشان به آن پی می بردند»

بدون شک خداوند متعال علم و داوری را به علمای قادر به استنباط وفهم ضرورتها، وضعیت موجود و حالت متوقع رجعت داده است

4- اتحاد کاملی که امنیت و آرامش را برای همه مردم متحقق سازد و به اخراج نیروهای خارجی از سراسر سرزمین افغانستان بینجامد، مطالبه مینماید .

5 – اتحاد جهانی علماء اسلام مسئولیت کامل حفاظت و پاسداری از امنیت افغانستان وخون هر انسان این کشور را بر حکومت افغانستان و تحریک طالبان حمل میکند، چون آنها در پیشگاه خدای متعال مسئول اند . لذا بر آنها لازم است تا خیر ومصلحت را برای این ملت مسلمان وپاک سرشت متحقق سازند.

از خدای متعال مسئلت میداریم تا مقدم این ماه فضیلت را آغاز خیر، برکت، توقف جنگ در افغانستان، یمن وهمه سرزمین های اسلام و مسلمانان بگرداند، وخیر را در امت اسلامی گسترش دهد تا عزت، قوت، رحمت وعدل امت اعاده گردد، یقیناً او (الله) شنوای اجابت کننده است.

{وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ}{یوسف : 21 }

ترجمه: و خدا بر کار خویش تواناست، ولی اکثر مردم نمیدانند.

 

                                                               استاد دکتور علی قره داغی

                                                         دبیرکل اتحاد جهانی علماء اسلام

 

                                                             استاد دکتور احمد الریسونی

                                                           رئیس اتحاد جهانی علماء اسلام

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵ - ۱۰:۱۴
Background image

وزیر ارشاد، حج و اوقاف از جریان امور کاری کمیته مسار الکترونیکی (سیستم پرینت ویزه حجاج) دیدار نمودند.

جمعه ۲۴ شوال المکرم ۱۴۴۵ق مطابق با ۱۴ ثور ۱۴۰۳ش

شیخ الحدیث سرمحقق قضاوتپوه دوکتور مفتی نورمحمد ثاقب وزیر ارشاد، حج و اوقاف از جریان امور کاری کمیته مسار الکترونیکی که از طریق آن. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۹:۴۲
Background image

وزیر ارشاد، حج و اوقاف با تعدادی از شخصیت های علمی و فرهنگی افغان های خارج از کشور دیدار و گفتگو کرد

چهارشنبه ۸ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری (۲۹ حمال ۱۴۰۳ هجری قمری)

شیخ‌الحدیث سرمحقق دکتور مولوی نور محمد ثاقب وزیر محترم ارشاد، حج و اوقاف، در دفترکار خود با تعدادی از شخصیت های علمی و فرهنگی. . .

شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۸ - ۱۱:۱۲
Background image

از سوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف دوره های ترجمه و تفسیر قرآنکریم در(۲۶۰) مرکز بزرگ نظامی مع الخیر اختتام یافت

پنجشنبه ۲۵ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هـ ق (۱۶ حمل ۱۴۰۳ هـ ش)

به اساس حکم مقام عالی ریاست الوزرا امارت اسلامی افغانستان تحت رهبری وزارت ارشاد، حج و اوقاف در (۲۶۰)مرکز بزرگ نظامی و رادیو. . .

BACK TO NEWS