وزارت ارشاد، حج و اوقاف طی یک نشست خبری سهمیه و مصارف حجاج کشور در سال ۱۴۴۴ هجری قمری را با رسانه ها در میان

bakhshi_admin
یکشنبه ۱۴۰۲/۲/۱۰ - ۱۵:۳۶
پول حج

شوال ۱۴۴۴ ه‍ ق (۱۰ ثور ۱۴۰۲ ه‍ ش) وزارت ارشاد، حج و اوقاف امروز طی یک نشست خبری در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت، سهمیه حجاج کشور برای سال ۱۴۴۴ هجری قمری برابر با سال ۱۴۰۲ هجری قمری را (۳۰) هزار تن و با در نظر گرفتن مصارف حج، هزینه فی نفر حاجی (۳۹۲۴.۴۱) دالر امریکایی معادل (۳۴۰۰۵۰.۲) افغانی میباشد، را اعلان نمود. در نشست که به این منظور برگزار گردید،شیخ الحدیث دکتور مولوی نور محمد ثاقب وزیر ارشاد، حج و اوقاف، شیخ الحدیث مولوی زر محمد حقانی معین مسلکی ، شیخ عزیز الرحمن منصور معین عرفان اسلامی و انسجام اماکن دینی و تعدادی از رؤسای ادارت مرکزی این وزارت اشتراک داشتند. ابتدا جلسه با تلاوت آیات مبارکه قرآن کریم آغاز گردیده، بعداً شیخ الحدیث دکتور مولوی نور محمد ثاقب وزیر ارشاد، حج و اوقاف، ضمن خیرمقدم به حاضرین در پیوند به پروسه حج معلومات مفصل ارایه نموده، گفت که در نتیجه سعی وتلاش هیئت رهبری امارت اسلامی افغانستان تحت نظر مقام محترم وزارت ارشاد، حج واوقاف جهت تنظیم و تسریع روند پروسه حج سال ۱۴۴۴ هـ ق مطابق ۱۴۰۲ هـ ش در داخل کشور و عربستان سعودی فعالیت های مثمر و مستمر را طبق ذیل به انجام رسانیده است: 1- تعیین سهمیه (30) هزار تن حاجی برای افغانستان از طرف کشور سعودی 2- اخذ تدابیر و آماده گی لازم برای پروسه حج 3- تثبیت و تشخیص متقاضیان حج به اساس نوبت. 4- تعیین و تثبیت نازلترین چارت مصارفاتی حجاج که از فی نفر حاجی مبلغ (۳۹۲۴.۴۱)دالر امریکایی می شود، که ارزانترین نرخ، نسبت به مصارف حج فی نفر حاجی کشور های همسایه است 5- ایجاد و اعزام کمیته های کاری در سراسر کشور جهت ارزیابی و اخذ امتحان معلمین حجاج و پیشبرد و تنظیم آنها که به تعداد( 12860)تن در کشور برای معلمین حجاج ثبت نام نموده بودند که در نتیجه به تعداد( 652 )تن از علمای کرام منحیث معلم حجاج با داشتن شرایط و معیارهای تدوین شده، استخدام گردیدند. 6- تدریب و آموزش معلمین حجاج به صورت مرحله‌وار که در حالت اجراء قرار دارد. 7- عقد قراردادها با شرکت های ذیدخل داخلی کشور در پروسه حج، همانند قرارداد انتقال حجاج با شرکت هوایی کام ایر 8- عقد قراردادها با شرکت های ذیدخل در پروسه حج، در عربستان سعودی، همانند عقد قرارداد سکن، تغذیه و ترانسپورت توسط هئیت اعزامی این وزارت، 9- تجهیز و آماده کردن مجتمعات حجاج در چهار زون پروازی افغانستان 10- در یک اقدام بی پیشینه که برای اولین بار در تاریخ حج افغانستان سه وعده غذای برای حجاج کشور در مدینه منوره در نظر گرفته شده است. 11- اخذ عماره ها در سه نقطه مرکزی نزدیک به حرم شریف برای حجاج در مکه مکرمه 12- اخذ عماره های مرکزی برای حجاج در مدینه منوره با نازلترین قیمت 13- با مسئولین مؤسسه جنوب آسیا تفاهم صورت گرفته، تا خیمه های حجاج در منی نزدیک به جمرات و در عرفات نزدیک به ساحه جبل الرحمه در نظر گرفته شود. 14- چاپ کتاب رهنمای حج که دارای ویژه گی های ذیل است: آسان، مختصر، مدلل و محقق- جامعیت و شمولیت – معرفی اصطلاحات مهم مربوط به حج و برخی مکان های مبارک و برگرفته شده از مصادر معتبر فقه حنفی. آقای ثاقب افزود: رهبری وزارت ارشاد، حج و اوقاف سعی و کوشش نموده است تا سهولت ها و زمینه های لازم را در پروسه حج ایجاد و مصارف حجاج را به حد اقل آن برساند که ضمن آن حجاج کشور نظر به وضعیت اقتصادی کشور، بتوانند فریضه الهی حج را با خاطر آرام به انجام رسانند و مسؤولین این وزارت خدمت حجاج را وجیبه دینی و وظیفوی خود دانسته و گام های عملی را در راستای تحقق آن برمیدارد

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۷ - ۲۲:۴۱
Background image

وزیر ارشاد، حج و اوقاف درشهر استانبول ترکیه با رئیس اتحاد عالمی علماء مسلمین دیدار نمود

چهار شنبه ۷ ذوالقعدة الحرام ۱۴۴۵ هـ ق مطابق ۲۶ ثور۱۴۰۳ هـ ش

شیخ الحدیث سرمحقق قضاوتپوه دکتور مفتی نورمحمد ثاقب وزیر ارشاد، حج و اوقاف بعد از اختتام  کنفرانس مشورتی علماء جهان اسلام با. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۷ - ۷:۳۸
Background image

دیدار معین مسلکی و رئیس بعثه مدینه منوره با حجاج

سه شنبه ۶ذوالقعده ۱۴۴۵ هـ ق مطابق ۲۵ ثور ۱۴۰۳ هجری شمسی

محترم شیخ زرمحمد"حقانی" معين  مسلکى ورئیس بعثه مدینه منوره در باغ (نخلستان عبدالرحمن بن عوف) درمدینه منوره با جمعی از حجاج کشور. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۶ - ۱۶:۵۷
Background image

ملاقات وزیر ارشاد، حج و اوقاف با رئیس اداره امور دینی(دیانت) ترکیه

سه شنبه ۶ ذوالقعدة الحرام ۱۴۴۵ هـ ق مطابق ۲۵ ثور۱۴۰۳ هـ ش

شیخ الحدیث سرمحقق قضاوتپوه دکتور مفتی نورمحمد ثاقب با پروفیسور دکتور علی ارباش رئیس عمومی اداره امور دینی(دیانت) در شهر. . .

BACK TO NEWS