دیدار ‏وزیر ارشاد، حج و اوقاف از ملکیت های وقفی افغانستان در مکه مکرمه و جده کشور عربستان سعودی

bakhshi_admin
پنجشنبه ۱۴۰۲/۵/۵ - ۷:۵۱
ساحات وقفی

۸ محرم الحرام ۱۴۴۵ هـ ق مطابق ۴ د اسد ۱۴۰۲ هـ ش.

وزیر ارشاد، حج و اوقاف امارت اسلامی افغانستان و رئیس عمومی بعثه حج محترم شیخ الحدیث دوکتور مولوی نورمحمد ثاقب از ملکیت های وقفی افغانستان در مکه مکرمه و جده شریف دیدارنمود این ملکیت ها در ادوار مختلف توسط حکام و بزرگان حکومت افغانستان اخذ و برای حجاج افغان وقف گردیده بودند محترم ثاقب بخاطر استرداد(باز گرداندن) این زمین های و اعمار اقامتگاه دایمی بالای آن بامسئولین سفارت افغانستان نیز دیدار نمودند. یک اندازه زمین را که احمد شاه بابا در سال 1136 هجری در 900 متری کعبه شریفه در منطقه سلیمانیه خریده بود و بعد از نام گذاری آن بنام رباط احمدشاهی‏آن را برای حجاج افغان وقف نموده بود. با گذشت زمان این زمین در برنامه توسعه حرم شریف قرار گرفت و همچنین یک قطعه زمین دیگر که در آن دو ساختمان پنج طبقه یی اعمار گردیده بود توسط پادشاه وقت محمد نادرشاه درسال 1350 هجری قمری در منطقه الشبیکه در 400 متری کعبه شریف خریداری گردیدبود‏ و بنام رباط نادرشاهی نامگذاری شد. این زمین ها قبل از آنکه مشکل حقوقی و استملاک آن حل گردد، در برنامه توسعه حرم شریف گنجانده شده بود و در عوض آن هیچ زمینی تا اکنون به دولت افغانستان واگذار نگردیده است. وزیر ارشاد، حج و اوقاف در حالیکه داکتر شفیق صمیم، سفیر و نماینده دایمی افغانستان در سازمان همکاری اسلامی و داکتر شیر محمد ابراهیمی، کنسول افغانستان در جده نیز حاضر بودند، از حدود چهار جریب زمین که در دوره فیصل بن عبدالعزیز به دولت افغانستان واگذار شده بود دیدار نمودند. محترم ثاقب برای بازسازی این زمین و استفاده موثر از آن با مسئولان سفارت افغانستان گفتگوی جدی داشت. مسئولین سفارت به وزیر ارشاد، حج و اوقاف از آغاز کار پیرامون ملکیت های فوق اطمینان دادند. در این دیدار آقای ثاقب در مورد حل قانونی جایداد رباط های فوق الذکر با مسئولان ذیربط بحث و گفتگو نمودند و مسوولان سفارت افغانستان در عربستان وعده سپردند که برای حل این مشکل طبق قوانین، از نزدیک با مقامات مربوطه عربستان سعودی موضوع را بررسی و تعقیب می نمایند.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵ - ۱۰:۱۴
Background image

وزیر ارشاد، حج و اوقاف از جریان امور کاری کمیته مسار الکترونیکی (سیستم پرینت ویزه حجاج) دیدار نمودند.

جمعه ۲۴ شوال المکرم ۱۴۴۵ق مطابق با ۱۴ ثور ۱۴۰۳ش

شیخ الحدیث سرمحقق قضاوتپوه دوکتور مفتی نورمحمد ثاقب وزیر ارشاد، حج و اوقاف از جریان امور کاری کمیته مسار الکترونیکی که از طریق آن. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۹:۴۲
Background image

وزیر ارشاد، حج و اوقاف با تعدادی از شخصیت های علمی و فرهنگی افغان های خارج از کشور دیدار و گفتگو کرد

چهارشنبه ۸ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری (۲۹ حمال ۱۴۰۳ هجری قمری)

شیخ‌الحدیث سرمحقق دکتور مولوی نور محمد ثاقب وزیر محترم ارشاد، حج و اوقاف، در دفترکار خود با تعدادی از شخصیت های علمی و فرهنگی. . .

شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۸ - ۱۱:۱۲
Background image

از سوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف دوره های ترجمه و تفسیر قرآنکریم در(۲۶۰) مرکز بزرگ نظامی مع الخیر اختتام یافت

پنجشنبه ۲۵ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هـ ق (۱۶ حمل ۱۴۰۳ هـ ش)

به اساس حکم مقام عالی ریاست الوزرا امارت اسلامی افغانستان تحت رهبری وزارت ارشاد، حج و اوقاف در (۲۶۰)مرکز بزرگ نظامی و رادیو. . .

BACK TO NEWS